ad-en-sjef-in-georgie.reismee.nl

Het echte werk : van Tiblisi naar Gori, 90 km

Volgens onze gastvrouw hadden we 2 uur nodig want met de auto deed je er een uur over, maar ze fietsen hier ook niet. Na 23 km en 1,5 uur eindelijk Tiblisi uit. Overigens als Transpoortservice Claessen uit Heijthuijzen zijn busje mist dan rijdt dat in Tiblisi. Mtskheta is het godsdienstige centrum van Georgië. Zie foto boven. Paar stevige klimmen en een hongerklop. Die werken we weg met de overgebleven pannenkoeken van het ontbijt. Kleine dorpjes waar verder niks valt te beleven. Gori ziet er bij binnenkomst vreselijk uit. Oa vanwege de 5 daagse oorlog met Rusland in 2008 over Zuid-Ossetie die ook Stan storimans het leven kostte. In het centrum wordt het beter. Ons family-hotel heeft een paradijselijke tuin, nou ja het voorgeborchte dan. De gastvrouw is redelijk dominant en zuigt je als een spin leeg. Ook haar man. Die heeft een prachtige oude wijnmakerij in de kelder. Even met het alleen het proces doorgelopen. Zij zorgt ondertussen voor een supra waarbij getoast moet worden olv de tamada of tafelvoorzitter. Dat is zij. Wij kopen een litertje wijn (ze blijft wel zakelijk) en proosten vervolgens op God, de Vrede en de overledenen. Dan moet je het lege glas omgekeerd op je hoofd zetten. Weer wat geleerd. We eten ook chinkali, een superravoli gevuld met gehakt en bouillon. Je bijt er een klein stukje uit en drinkt eerst de bouillon eruit. En dan moet je er minstens nog 4. We redden het verder niet meer en besluiten toch een extra (rust) dag te blijven.