ad-en-sjef-in-georgie.reismee.nl

dagje Batumi 25km

Geslapen als een blok na de sauna van gister. langzaam opstarten en met de fiets over de boulevard en het boulevardpark die in de 19e eeuw zijn vormgegeven door een fransman. Na 12 km langs het strand en het park gereden te zijn besluiten we om te stoppen want we zitten bij het vliegveld en de turkse grens. Onderweg 1 van de 3 pieren bezocht voor een kopje thee/koffie en daar waren enkele russische dames al op zoek naar klandizie. Maar mensen op de fiets behoren niet tot een hun doelgroep. Je moet minstens een mercedes of bmw hebben en logeren in het sheraton of één van de andere tophotels die hier, inclusief casino, aanwezig zijn. Want blijkbaar is dat het verdienmodel. Nu de russen wegblijven wordt fors ingestoken op Turkije (die ook een hele wijk domineert met restaurants, winkels en een moskee), Armenië en Oekraïne. Maar volgens mij past deze bestemming ook in het rijtje van ArkeFly als je het vergelijkt met bv de Kaapverdische Eilanden. Ze doen er in elk geval van alles aan: een cruiseterminal waar jammer genoeg alleen een draagvleugelbootje ligt met bestemming oekraïne. Geweldige beeldbepalende gebouwen met grote hotelketens, weliswaar nog omringd door sovjetflats, maar dat is een kwestie van tijd. Na een lekkere lunch in het park op de muziek af. Het blijkt een dansfestival te zijn in het openluchttheater in het park waar alle buurlanden enthousiast acte de presence geven. Afhankelijk van de samenstelling van het publiek wordt er gejuichd. Vooral de russen (ze zijn er dus nog) doen hun best. Nog even het plaatselijke museum bezocht met een tentoonstelling van onder andere Pirosmani, een autodidact uit de 19e eeuw die hier net zo bekend is als Van Gogh. Bij een boekwinkel een uitgave over hem gekocht want het museum had alleen een russiche versie. In de boekwinkel een jong turks stel ontmoet die op zoek waren naar de Lonely Planet van Georgië. Helaas verkochten zie die daar niet maar uiteindelijk wij de onze wel, voor de helft van het geld. Die dingen verouderen toch waar je bij staat en zij waren er heel gelukkig mee. Smiddag al proberen in te checken voor de volgende dag maar dat kostte meer tijd dan voorzien, dus een extra sauna zat er niet in. Dan maar eten. Na wat discussie over de verantwoorde keuze, toch bij restaurant Munich aangeschoven. En werkelijk: Echte georgische gerechten met een duitse touch. Dat betekent mooi opgemaakt, prima ingrediënten, (nog) grotere hoeveelheden. Maar ze volgen wel de georgische traditie dat het gerecht op tafel komt als het in de keuken klaar is. Lekker.