ad-en-sjef-in-georgie.reismee.nl

van Kuboleti naar Batumi: 35 km

Dat is maar tikken, lekker langs de kust. Niet dus. Een uitloper van de bergen levert een helling van meer dan een kilometer op met stijgingen tot 15%. We halen een zwaar bepakte japanner in die we goede reis toewensen. In de verte zien we de skyline van Batumi, de hoofdstad van de provincie of het zelfstandige land Adjarië, onderdeel van Georgië, het is maar hoe je het bekijkt. Zij investeren echter wel heel fors in toerisme en dat is te zien. Nog even een autosnelweghelling van 4% ook weer over de nog niet geopende tweede baan, Zelfs door een nog niet opengestelde tunnel van 700 meter. Je moet er niet aan denken dat je samen met het snelverkeer er doorheen moet. Maar dat is wel het perspectief. Dan na ongeveer 4 uur de stad. Met echte fietspaden die echter vanwege te weinig fietsers gebruikt worden als voetpad, parkeerplaats of winkelstalletjes. Maar het idee is goed want er zijn zelfs stallingen van gratis leenfietsen op diverse plaatsen. Maar wie gaat er nou bij 30 graden fietsen. Wij dus. We checken in bij het vooraf gereserveerde Batumi Plaza Hotel en vallen van het ene uiterste in het andere: Eeen 50 meter zwembad op de 6e verdieping (wordt ook gebruikt voor zwemlessen) een sauna met whirlpool en een uitzicht over de stad. Eerst maar even de gondellift gepakt die hier bij iedere zich zelf respecterende grote stad een vast gegeven is. Bijzonder uitzicht over de haven (met 1 olietanker wachtend op de olie uit azerbeidjan), de olieopslagplaatsen, de steenkolenopslag midden in de stad maar ook theeplantages in de heuvels. De stad zelf investeert enorm in renovatie en nieuwbouw. Maar om ons luxe hotel annex goudaan- en verkoopcentrum stikt het van de marktstandjes met van alles en nog wat. We pikken een saunatje en daarna eten in de stad.